Se incarca..

 

Despre imunitate și beneficiile practicarii inotului pentru a ne menține sanatosi

Publicat in QA Copii pe 05.03.2020

Este un fapt dovedit stiintific – sportul întărește capacitatea organismului de a se apara în fata factorilor de mediu toxici și stimuleaza imunitatea.

Sistemul imunitar este de fapt o rețea de celule, organe și tesuturi, care, împreuna, protejeaza organismul împotriva unor „amenintari” externe, care pot duce la aparitia de afectiuni. Prima linie de apărare împotriva infectiilor o reprezintă protecția naturala, cu care ne nastem, iar pe parcursul vieții, organismul învața sa produca anticorpi, care lupta împotriva agentilor patogeni.

Sistemul imunitar este în permanenta „in lucru” – îl ajutam printr-o alimentatie echilibrata, un ritm de viața și rutine zilnice fără excese și practicarea unui sport.

Dintre toate sporturile, inotul prezinta cel mai bun raport dinte efortul depus, timpul petrecut la antrenamente și beneficiile obtinute

Înotul practiat regulat stimuleaza sistemul respirator, cardiovascular și nervos și circulatia sangvina, care activeaza celulele sistemului imunitar. Presiunea exercitata de apa actioneaza asupra timusului, care are rolul de a produce celulele care au rol în imunitate.

În timpul inotului, organismul se adapteaza constant la temperatura apei și la umiditatea din aer. În primele momente de la contactul cu apa, vasele de sânge se contracta, iar metabolismul energetic își intensifica activitatea pentru a facilita adaptarea organismului la noile condiții. Termoreglarea genereaza o cantitate sporita de energie care duce la intensificarea circulatiei sangvine.

Înotul este recomandat de către medici în special pentru întărirea sistemului imunitar, indiferent de vârstă, dar mai ales pentru copii. Înotul, mai ales atunci când este practicat regulat, are nenumărate beneficii pentru sănătatea plămânilor, a sistemului respirator și pentru creșterea imunității.

Pentru înotătorii de toate vârstele, sistemul imunitar este vital pentru a obține performanțele dorite. Studiile au arătat că în timpul antrenamentelor în bazin, nivelul de cortizol din sânge crește, ceea ce duce la o activitate sporită a celulelor din organism care luptă împotriva agenților externi cu potențial dăunător pentru sănătate.

În cadrul unui experiment realizat de o universitate din Norvegia, 8 înotători de elită și-au făcut antrenamentul de 3 ori pe săptămână în apă cu câteva grade mai rece decât temperatura obișnuită din bazin. Drept urmare, a crescut numărul de antioxidanți și celule albe din organism, din cauza faptului că apa rece este percepută de organism ca fiind un factor de stres. Ca urmare, sistemul imunitar a fost activat, iar în perioada următoare, în care au fost monitorizați, sportivii au înregistrat o stare de sănătate excelentă, fără gripe sau răceli.

Pe lângă toate celelalte beneficii incontestabile pe care înotul le are asupra organismului și a stării noastre de bine, creșterea imunității este un factor la fel de important pentru care încurajăm copii și părinți în egală măsură să vină la bazin și să practice înotul indiferent de sezon!